[pic=76_1265117629.jpg]Volgens Voka is de E313 is een terminale patiënt met dichtgeslibde aderen, waar nu ook nog eens scheuren en barsten inzitten. De problemen van de E313 kosten de maatschappij jaarlijks 139 miljoen euro. De Voka – Kamers van Koophandel van Limburg, Antwerpen - Waasland en Kempen vragen zich af waarom intensieve zorgen zoveel tijd in beslag nemen in ons land? Procedures en reglementen zijn een doel op zich geworden. De vertraging die hiermee gepaard gaat is onhoudbaar. De putten en gaten moeten dan ook onmiddellijk opgevuld worden. Na de zomer moet een fundamentele opsmuk van de E313 haalbaar zijn, met inbegrip van de aanleg van de beloofde derde rijstrook. [b]Reeds in 2007 prognose gesteld[/b]Reeds in 2007 berekenden de Voka – Kamers van Koophandel Antwerpen - Waasland, Kempen en Limburg dat de files en ongevallen op de E313 onze maatschappij jaarlijks minstens 139 miljoen euro kosten. En dat is nog zonder de nieuwe putten en gaten gerekend die zijn opgedoken na het vriesweer. De Voka – Kamers van Koophandel Limburg, Antwerpen - Waasland en Kempen vragen zich af waarom de nodige ingrepen aan de E313 zoveel tijd in beslag moeten nemen?[b]Visie van de betrokken Kamers van Koophandel[/b]Johann Leten (Voka – Kamer van Koophandel Limburg), Lieve Nevelsteen (Voka – Kamer van Koophandel - Kempen), Luc Luwel (Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen - Waasland): “De E313 doorkruist Luik, Limburg, de Kempen en Antwerpen. Tegenwoordig staan de mensen hier niet alleen aan te schuiven, maar rijden ze hun wagen ook nog eens stuk in de gaten in het wegdek, veroorzaakt door het vriesweer. Dat de gaten in de weg zullen hersteld worden, is niet meer dan normaal. Dat gaten van de winter pas opgevuld kunnen worden na de zomer, kan ik moeilijk vatten. Dit wijst toch op een fundamenteel probleem van procedures en regels in ons land?”[b]Tactische studie[/b]Op aangeven van o.a. Voka heeft de Vlaamse overheid recent een ‘Tactische studie’ over de E313 uitgevoerd, met duidelijke conclusies. Uit de studie bleek dat het verkeer op de E313 tussen 2001 en 2008 sterk gestegen is. De stijging bedroeg 14% in de drukste zone (van Antwerpen tot Ranst – Wommelgem), was 20% ter hoogte van Geel – Herentals, en liep op tot 26% tussen Geel en Lummen. Tussen 2001 en 2008 is het aantal verliesuren tussen Lummen en Ranst dan ook gestegen met 150%, van meer dan 75.000 verliesuren per jaar in 2001 tot ongeveer 225.000 verliesuren per jaar in 2008. De restcapaciteit van de snelweg is gedurende een groot stuk van de dag kleiner dan 1. Opvallend is dat de E313 het grootste gedeelte van de dag oververzadigd is, in tegenstelling tot de E40 Leuven – Brussel, die enkel tijdens de spitsuren zijn capaciteit overschrijdt. De relatieve benutting, uitgedrukt in aantal uren dat de volle capaciteit van de weg nodig is om de huidige verkeersvolumes te verwerken, loopt op tot 13,8 uur op het drukste stuk van de E313. De 2de hoogste meting in Vlaanderen,een duidelijke indicatie van chronische oververzadiging en congestie. Verkeersdruk leidt uiteraard tot onveiligheid. Jaarlijks vallen er een 800-tal verkeersongevallen te betreuren op de E313.In de lijn van eerdere bevindingen van Voka – Kamer van Koophandel Limburg, Antwerpen - Waasland en Kempen, adviseert de studie om dringend werk te maken van een ingrijpende uitbreiding van de weginfrastructuur. De studie onderzocht 4 mogelijke remedies, sequentieel uit te voeren: aanpassingen van de zone Ranst – Antwerpen, een derde rijstrook tussen Ranst en Lummen, een extra rijstrook tussen Ranst en Antwerpen, een derde rijstrook op de E34 (Turnhout – Eindhoven). De studie wijst uit dat de kosten voor een aanpassing van de weginfrastructuur niet opwegen tegen de baten (reistijd, congestiekosten, veiligheid). De jaarlijkse baten van het uitvoeren van de 4 bovenstaande scenario’s lopen cumulatief op van 38, 108 en 124 miljoen euro (uitvoering van respectievelijk fase 1, 2 en 3) tot 131 miljoen euro (indien 4 fasen worden uitgevoerd). De verkeersbaten overtreffen de bouwkosten na iets meer dan één jaar in elk van de gekozen scenario’s.”[b]E313: slagader die volledig dichtgeslibd is[/b]De E313 is een slagader die volledig dichtgeslibd is. Nu er ook nog gaten in die slagader zitten, is deze patiënt helemaal terminaal en zullen lapmiddelen niet meer volstaan. De tactische studie laat er geen twijfel over bestaan: om een verdere toename van het verkeer op de E313 te kunnen verwerken, moet een derde rijstrook aangelegd worden. Wij vragen nu reeds de nodige herstellingen uit te voeren, en de meer fundamentele opsmuk van de E313 samen te bekijken met de aanleg van een derde rijstrook. Procedures zijn geen doel op zich. De Vlaamse regering heeft van het inkorten van procedures een strijdpunt gemaakt. De E313 is een ideale case om deze beleidsintentie in de praktijk toe te passen.